Isnin, 30 Ogos 2010

Apa respon ahli agama tentang riaksi Ketua Menteri Pulau Pinang





Salam,
Baru-baru ini , Malaysia dikejutkan oleh parti UMNO dengan kejadian seorang YB dari DAP masuk dalam surau demi melaksanakan aktiviti kebajikan dengan niat mengeratkan silaturrahim. Ahli UMNO tangkas bangun mempersoalkan beliau masuk ke surau dengan keadaan tidak menutup aurat. Di sini saya `copy` paste jawapan riaksi Ketua Menteri Pulau Pinang bagi pihak DAP dan orang bukan Islam.

Kita tak mahu kata boleh atau tidak – Guan Eng
Mohd Ali Hashim
NIBONG TEBAL, 30 Ogos: Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching tidak berniat jahat memasuki ruang solat di Surau Al-Huda, Kajang Sentral baru-baru ini.

Beliau hanya ingin merapatkan silaturrahim antara kariah dan telah pun memohon maaf kepada Sultan Selangor, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Oleh kerana itu, seharusnya perkara ini tidak dipolitikkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Beliau yang Ketua Menteri Pulau Pinang mengulas mengenai isu Teo yang didakwa mencemar kesucian surau tersebut selepas menyampaikan sumbangan pengurusan jenazah kepada waris dan penghargaan warga emas, kelmarin.

Ahli Parlimen Bagan itu menambah, niat baik Teo itu terserlah apabila beliau memohon maaf kepada baginda Sultan dengan segera.

"Ini membuktikan beliau sebagai Ahli Parlimen dan juga DAP menghormati institusi Raja apabila merasakan baginda kurang senang dengan tindakan Teo itu.

"Biarlah perkara ini diselesaikan dengan cara baik oleh ulama. Kita tidak ingin campur tangan kerana sebagai seorang bukan Islam, kita juga tidak mahu mengatakan ia boleh atau tidak terhadap tindakan Teo itu," katanya lagi.

Ujarnya lagi, Teo tidak berpakaian menjolok mata dan berpakaian sopan tetapi kadang kala ada juga isteri-isteri kepada beberapa pemimpin Umno Barisan Nasional yang berpakaian lebih menonjol tidak pula menjadi isu besar.

Lima juga berkata, sepatutnya tumpuan utama harus diberikan kepada isu seperti skandal rasuah yang melibatkan kehilangan saham Bumiputera milik orang Melayu.

"Perkara ini telah dipolitikkan oeh mereka yang mempunyai kepentingan politik. Oleh itu, adalah lebih baik ianya tidak dipanjangkan dan tumpuan diberikan terhadap membela nasib rakyat," ujarnya.

......

Sebagai menjelaskan kedudukan sebenar YB tersebut telah bertemu dengan Menteri Besar Kelantan untuk mendapatkan penyelesaian masalah ini.

Masuk Surau: Nie Ching temui Nik Aziz
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 30 Ogos: Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching hari ini bertemu Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi mendapatkan pandangan berhubung isu kunjungannya ke Surau Al-Huda, Kajang 22 Ogos lalu.

Beliau mengunjungi Menteri Besar Kelantan itu di Rumah Kelantan di ibu negara siang tadi sejurus Tuan Guru dan deligasi kerajaan Kelantan memfailkan saman kepada Petronas di pejabat Pendaftaran Dagang Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta di sini.

Nie Ching ketika ditemui selepas pertemuan 10 minit itu berkata, beliau gembira dapat bertemu Tuan Guru dan mendapat pandangan yang jelas dari Tuan Guru yang juga Mursyidul Am PAS itu.

"Tok Guru jelaskan kepada saya bahawa dari segi Islam bukan menjadi satu isu orang Islam masuk ke surau atau masjid.

"Dia beritahu sebenarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW, orang bukan Islam selalu masuk masjid untuk bertemu Nabi," katnya menjelaskan isi pertemuan.

Menurutnya, dalam pertemuan itu juga, Tuan Guru memberitahunya bahawa yang menyempitkan pemahaman berhubung isu bukan Islam kunjungi masjid adalah Umno.

Menurutnya, Umno kini sangat terdesak sehingga sanggup menyempitkan isu tersebut sehingga memberi tanggapan salah bukan Islam kepada Islam.

"Dia juga memberitahu saya, di Malaysia ini, Umno guna Islam untuk takutkan orang bukan Islam dan menjadikan Islam itu agama eksklusif sedangkan Islam itu adalah untuk semua manusia," katanya lagi.

22 Ogos lalu, Nie Ching berkunjung ke Surau Al-Huda, Kajang untuk menyampaikan bantuan membaiki pagar surau tersebut.

Beliau juga dijemput oleh jawatankuasa surau untuk menyampaikan ucapan ringkas.

Insiden itu bagaimanapun dieksploitasi media arus perdana dan Umno dengan mendakwa ia satu kesalahan dan mencemar imej Islam.

Nie Ching berkata, biarpun insiden tersebut dimainkan Umno, sehingga hari ini beliau masih berkunjung ke masjid dan surau yang menjemputnya.

"Saya masih menjalankan tugas saya sebagai ahli parlimen bila dijemput.

"Sejak insiden itu diperbesarkan, saya terus mendapat sokongan dari rakyat," katanya.

Sementara itu, Nie Ching juga memberitahu surat permohonan maaf kepada Sultan Selangor telah disampaikan melalui Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim Sabtu lalu.

Hasil dari ulasan ini, di mana suara pejuang Islam `Had Hari` yang lantang menyerang situasi ini hingga melibatkan pihak istana. Sehubungan itu juga terbongkarnya kisah disebalik `Program Juara Rakyat` tajaan UMNO Kuala Langat. Bagaimana halnya Surau Al Falah telah `dirogol` oleh Puteri UMNO dengan menjadikan surau itu sebagai pusat pertandingan merias pengantin. bukan sahaja tidak menutup aurat, malah berlaku percampuran lelaki dan perempuan dengan keadaan yang tidak sopan.

Mana dia suara-suara yang perkasa menghentam YB dari DAP tersebut. Adakah aktiviti tajaan Pembangkang adalah HARAM di sisi agama. Manakala aktiviti UMNO adalah HALAL di sisi agama. Sepatutnya , apa-apa isu yang timbul , kita perlu kembali dahulu kepada hukum hakam Islam, bukan terus menghentam dengan tanpa usul periksa. Hujung-hujung Islam malu sendiri di kalangan masyarakat majmuk Malaysia. Hal ini menjadikan orang bukan Islam semakin takut untuk mendekati Islam. Ini lah sikap Islam Had Hari UMNO. Maka , timbang-timbangkan lah, Wallahu `aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan