Khamis, 5 Ogos 2010

Mati sebelum mati

Salam, saya amat tertarik apabila membaca satu artikel di dalam majalah Solusi Isu no. 21 ( satu majalah alternatif terbaik setakat ini untuk dijadikan bahan bacaan umum oleh seluruh umat Islam di Malaysia ). Tajuk artikel itu ialah ` PUTUS ASA ITU MEMBUNUH `.

Kisahnya mengenai seorang pekerja di sebuah kilang makanan sejuk beku yang terperangkap dengan tidak sengaja dalam sebuah bilik sejuk beku. Pelbagai cara digunakan untuk membuka pintu itu namun tidak berjaya. Puas pekerja itu menjerit meminta tolong, tetapi tidak ada yang mendengarnya.

kedinginan bilik kian lama kian menyerap ke dalam tubuhnya. Pekerja itu amat takut dan bimbang akan situasi itu. Fikirannya berserabut memikirkan perihal dirinya , isterinya dan anak-anaknya. Ketakutan bertambah apabila tidak ada bantuan yang muncul sehingga pekerja tersebut menggigil kesejukan dalam masa yang begitu lama.

Akhirnya , pekerja itu mengambil kertas catatan yang sentiasa bersamanya ( untuk mencatat jumlah stok barangan ) lalu menulis satu wasiat kepada keluarganya. Pada fikirannya , beliau akan mati disitu oleh sebab tidak ada sesiapa yang dapat menyelamatkannya. Namun beliau lupa satu perkara yang amat penting iaitu pergantungan harap kepada Allah SWT ( Tuhan yang menentukan segala sesuatu ).

Pada keesokannya, para pekerja lain terkejut apabila menemui sekujur tubuh yang kaku ( mati )bersama sekeping surat wasiat di tangannya. Bagaimanakah beliau mati, adakah kerana kesejukan? Semua ini menjadi tanda tanya disebabkan suis penghawa dingin bilik tersebut telah dimatikan sejak semalam lagi.

Oleh itu, perlu kita fahami akan konsep taqdir dan tawakkal secara menyeluruh. Ini kerana dengan kekuatan hubungan kita kepada Allah SWT akan mewujudkan sikap yang redho dan sentiasa mengharapkan pertolongan dari Allah. Malah akan menzahirkan peribadi yang yakin terhadap ketentuan Allah iaitu `Beriman kepada Qada` dan Qadar Allah`. Sebaliknya jika seseorang itu terseleweng dari konsep ini , maka jadilah mereka golongan yang sentiasa berputus asa dalam hidup jika ditimpa kegagalan dan kekecewaan. Lantaran itu, tidak ada usaha untuk memperbaiki keadaan dan usaha untuk mencapai kejayaan walaupun seringkali ditimpa kegagalan. Inilah yang dikatakan `MATI SEBELUM MATI`. Timbang-timbangkanlah, Wallahu `aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan