Jumaat, 2 Julai 2010

Aurat... persoalan di kalangan ahli agama.








Kini, busana muslimah tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. pelbagai fesyen telah ditonjolkan yang kononnya menepati kehendak syariat Islam. Bagi menarik perhatian umat Islam untuk membelinya, pelbagai kaedah digunakan sama ada menggunakan artis-artis terkenal mahupun selebriti agama masa kini. Secara tidak langsung mereka ini menjadi agen mempromosi busana muslimah tersebut. Persoalannya, sejauh manakah kebenaran fesyen yang dipamerkan itu menepati kehendak syarak.

Nabi Muhammad SAW pernah mengingatkan kita perihal tiga golongan yang berpakaian tetapi telanjang iaitu:-

1. Golongan yang mendedahkan auratnya.
2. Golongan yang `kononnya` menutup aurat tetapi pakaiannya jarang hingga menampakkan kulit dan bentuk tubuh.
3. Golongan yang `kononnya` menutup aurat tetapi pakaiannya ketat hinggakan jelas bentuk badannya.

Sehubungan itu, adakah busana muslimah ini mengambil kira akan kaedah penututan aurat berdasarkan Al Quran dan As Sunnah. Pernah dulu, sekitar tahun 1994 Pejabat Mufti Negeri Perak telah mengeluarkan fatwa tentang pakaian yang menghina Islam.

Cara-cara Menutup Aurat Bagi Wanita Dengan Betul Mengikut Perspektif
Islam

Firman Allah Taala(ayat 30 surah Annur)

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنّ الَّ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

30. Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih Suci bagi mereka, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang mereka perbuat".

Ayat ini jelas memberikan satu garis panduan bagi umat Islam memelihara tatacara menutup aurat dengan memelihara kemaluannya, dan larangan terhadap mereka supaya tidak menampakkan perhiasannya, kecuali yang(biasa) nampak daripadanya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.

Firman Allah lagi yang bermaksud :

Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah,hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.(ayat 31 surah Annur)

Berdasarkan Ayat di atas jelas bahawa disana ada beberapa larangan, suruhan dan sebab larangan dan suruhan tersebut antaranya :-

1-Allah menyuruh kita menahan pandangan dari melihat perkara-perkara yg boleh menimbulkan syahwat (dari mata jatuh ke hati, dari hati menggerakkan kemahuan)

2-Allah menyuruh hambanya yang wanita dan lelaki menjaga kemaluan. Dalam Islam kemaluan ini ialah semua aurat ,bagi lelaki dari lutut hingga ke pusat manakala bagi wanita seluruh badannya kecuali muka dan tapak tangan, menjaga bermakna melindungi kemaluan dari melakukan perkara yang haram atau membawa kepada perkara yang haram. Diantara perkara yang haram ialah mendedahkan aurat,menggoda, berzina dan sebagainya.

3- Allah melarang wanita dari menunjukkan perhiasannya kecuali muka dan tapak tangan.Disini Allah mengatakan bahawa wanita itu adalah perhiasan.Maksud perhiasan disini ialah seluruh tubuh wanita itu.

4-Allah menyuruh wanita memakai tudung menutup kepalanya hinggalah ke dada, ini bermakna tudung itu mestilah dilabuhkan ke bahagian dada.Jadi, jika mereka hanya memakai tudung tapi tidak melabuhkan tudung itu ke dada, maka ia telah mengingkari separuh dari arahan tersebut..mengingkari arahan Allah adalah haram.

5-Allah membenarkan semua wanita untuk menunjukkan sebahagian perhiasan atau aurat
mereka kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam.

Dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w mengatakan bahawa pakaian wanita mestilah tebal, tidak jarang, berwarna gelap (tidak kisah berwarna apa) dan tidak kelihatan bentuk tubuh.

Masalah berhias dalam memakai tudung atau mengenakan perhiasan mestilah tidak melampau dari kelaziman malah jangan berlebihan dan perlu dengan niat yang baik dan bukan untuk riak. Perlu difahamkan, bahawa Allah dan rasul-Nya dan Islam itu sendiri menetap dan menyuruh berbuat demikian adalah bukan untuk mengongkong, menyusahkan, mendera dan lain-lain. Malahan Allah dan rasul-Nya dan Islam lah yang bersungguh-sungguh menjaga kehormatan wanita, menjaga kemulian wanita, menjaga dan melindungi wanita dari perkara-perkara yang tidak diingini oleh diri wanita itu sendiri. Selain itu, bahawa pemakaian mengikut Islam dapat mengurangkan jenayah seperti rogol,zina,dan pelacuran.

Jika hal ini diteliti dengan lebih mendalam fesyen-fesyen tudung muslimah masa kini yang jelas menampakkan bentuk tubuh serta adakalanya menampakkan tengkok muslimah itu sendiri. Contohnya Tudung bawal dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya. Begitu juga halnya dengan fesyen-fesyen baju yang jelas bercanggah dengan syarak jika dilihat dari aspek `Tabarruj`.

Masalahnya, bagaimana para pendakwah Islam yang ikhlas hendak menyampaikan maklumat dan cara pemakaian Islam yang sebenar memandangkan banyak `Ustazah` yang turut mempromosikan busana muslimah ini yang kononnya menepati syarak di media massa dan juga siaran TV. Fenomena ini telah menyebabkan umat Islam membuat andaian boleh aktif dalam apa jua aspek hiburan asalkan bertutup kepala. Contohnya ada finalis Akademi Fantasia (AF) menjadi contoh dengan alasan mereka juga bertutup kepala. kalau begitulah keadaannya , maka pakaian yang digunakan oleh peserta rancangan BOLOS akan dikira sebagai menutup aurat.

Ini amat kritikal sehingga remaja perempuan masa kini sudah berani mencabar guru-guru agama dan pendakwah masa kini dengan alasan `lihat ustazah pakai macam tu boleh pun`. Maka secara tidak langsung akan menampakkan Islam itu tidak selaras dan lemah. Seharusnya `Ustazah` tersebut komited terhadap kaedah menutup aurat yang sebenar.

Satu soalan yang amat mudah..... Adakah menutup aurat bagi perempuan ketika solat dan di luar solat itu berbeza? Jika persoalan ini dapat dijawab, maka masalah aurat masa kini tidak akan timbul. Kadang-kadang ada umat Islam yang memberi alasan tidak dapat menunaikan solat hanya dengan tidak membawa `telekung`. Oleh itu, adakah pakaian perempuan tersebut sudah menepati syarak sebagai menutup aurat sedangkan mereka memakai pakaian dari busana muslimah tersebut. Timbang-timbangkan lah persoalan ini........ Untuk mendapatkan hasil yang baik dari usaha dakwah yang dijalankan mestilah dilakukan dengan menepati kehendak syarak itu sendiri. wallahu `aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan