Rabu, 7 Julai 2010

Dimanakah Guru Pendidikan Islam???

Bermula 7 Julai 2010, sebuah sekolah menengah di daerah Ranau telah menganjurkan temasya sukan sekolah. Penutupan majlis tersebut pada hari Jumaat bersamaan 9 Julai 2010. Begitu meriah para pelajar dan guru melaksanakan temasya tersebut. Rumah-rumah sukan masing-masing menampilkan atlitnya yang paling cemerlang.

Dalam keriuhan itu, terfikir dibenak saya, apakah peranan guru pendidikan Islam. Adakah hanya sekadar masuk ke kelas mengajar untuk menghabiskan sukatan yang ditetapkan? atau apa? Mungkin ini suatu kejutan bagi saya kerana ketika berada di sekolah lama, saya dan rakan-rakan yang lain amat prihatin dengan situasi para pelajar terutama dari segi etika pemakaian mereka di sekolah. Alhamdulillah , natijahnya walaupun hari sukan sekolah, pelajar perempuan muslim pastinya memakai tudung dalam setiap aktiviti. malah pelajar perempuan yang bukan Islam juga tidak memakai pakaian yang menjolok mata. namun tidak dinafikan bahawa itu suatu perkara yang bukan mudah untuk dirialisasikan.

Sehubungan itu, temasya sukan di sekolah baru ini, terasa begitu janggal apabila atlit2 sama ada muslim atau tidak , sama sahaja. Jika orang luar melihatnya, pasti tidak mengenali yang mana pelajar Islam atau sebaliknya. Atlit lelaki pula boleh dikatakan agak baik kerana terdapat juga yang memakai `track suit`.... ( seluar panjang )walaupun ada juga yang berseluar pendek. Malangnya atlit perempuan bukan sekadar seluar pendek, malah majoritinya hanya memakai seluar sendat yang hanya menutupi punggung mereka. saya pun terfikir.... dimanakah Ustaz dan `Ustazah` sekolah ini. Tidakkah mereka merasa akan tanggungjawab untuk menegur para pelajar ini. Dengan `husnuz zan` saya menyangka mungkin mereka ada memberi teguran namun tidak diendahkan para pelajar. Tetapi dimanakah pula peranan Pengetua dalam mengeluarkan satu garis panduan yang MESTI diikuti oleh pelajar.

Untuk itu, saya cuba menegur beberapa pelajar yang saya kenali, hasilnya mereka hanya tersenyum dan menjeling seolah-olah saya bercakap sesuatu yang salah dari segi undang-undang sekolah. Saya cuba mendapatkan makluman dari beberapa pelajar lain yang masih mengekalkan konsep menutup aurat tentang hal ini. Rupa-rupanya selama ini para pelajar yang mengikuti sukan atau sebarang aktiviti sekolah yang lain tidak pernah ditegur masalah aurat. malah untuk menyertai sukan digalakkan lagi memakai pakaian ketat tersebut. Saya menjadi keliru dengan makluman ini. Oleh itu, saya cuba persoalkan dengan seorang guru agama yang lain tentang hal ini, alangkah terkejutnya saya mendengarkan jawapannya "Ustaz lah yang pergi tegur mereka, saya tak pandai". Apabila saya mendesaknya lagi dengan mengingatkan tanggungjawab sebagai pendakwah... dengan sambil lewa jawapan diberikan "ala.. ikut saja kehendak sekolah". Bila saya perhatikan pakaian `ustazah` tersebut terus menjadikan saya diam. Malang untuk dikatakan .... mereka pula mempromosikan pakaian yang tak sesuai dengan seorang ustazah sebenar. Akhirnya , saya mendiamkan diri kerana nanti akan timbul masalah dikalangan guru pendidikan Islam pula. Persoalan saya masih tergantung..Kalaulah guru pendidikan Islam tidak membantu usaha ini, siapakah lagi yang boleh diharapkan ?. Mudah-mudahan Allah memberi kekuatan dalam diri saya untuk terus menjalankan usaha dakwah ini. amin. timbang-timbangkan lah... wallahu `aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan