Sabtu, 17 Julai 2010

Insuran Takaful vs Insuran Konvensional

Takaful dan insurans merupakan keperluan asas kepada kita semua. Takaful atau insurans merupakan teman yang membantu kita di kala susah. Samalah peranan seperti ibu bapa, sanak saudara, sahabat handai, kekasih hati, suami isteri dan lain-lain. Walau bagaimanapun tidak semua kawan dan saudara mampu membantu kita di kala susah terutama dari segi wang ringgit.

Kadang-kadang ada yang menjauhkan diri dari kita. Maka di saat ini insurans dan takaful dapat membantu kita. Dengan wang ringgit yang dibekalkan oleh produk takaful atau insurans, maka kita masih boleh bertahan dan menjalani kehidupan dengan selesa. Bahkan semua saudara mara dan sahabat handai akan lebih dekat dengan kita disebabkan `kuasa` wang.

Itulah lumrah kehidupan. Kita tidak boleh mengubah dunia. Tetapi kita boleh mengubah diri kita bagi menyesuaikan diri dengan dunia fana yang penuh cabaran ini. Maka insurans takaful adalah salah satu langkah awal bagi kita semua. Terdapat pelbagai jenis produk takaful yang ditawarkan dengan pelbagai faedah untuk kita nikmati. Kesimpulannya, umat Islam tidak mempunyai alasan lagi untuk memilih insurans konvensional yang jelas akan unsur-unsur Riba, Judi dan Gharar.

Untuk itu, takaful menyediakan perkhidmatan yang berdasarkan syariat Islam dan melalui pemantauan yang berterusan daripada panel syariah yang ditubuhkan. Maka tidak timbul masalah was-was dalam kalangan umat Islam masa kini. Malah ia juga memenuhi prinsip-prinsip insurans Islam seperti :

1. Saling bertanggungjawab
2. Saling bekerjasama atau Bantu membantu
3. Saling lindung-melindungi

SALING BERTANGGUNGJAWAB

Peserta-peserta rancangan insurans Islam bersetuju untuk saling bertanggungjawab diantara satu sama lain dengan niat yang ikhlas. Ini merupakan ibadah yang dituntut dalam Islam sebagaimana Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

`Kedudukan hubungan persaudaraan dan perasaan orang-orang beriman antara satu dengan lain seperti tubuh ( jasad ), apabila satu dari anggotanya tidak sihat, maka akan memberi kesan kepada keseluruhan badan`
( Hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim )

`Seseorang mukmin dengan mukmin yang lain ( dalam sesebuah masyarakat ) seperti sebuah bangunan yang mana tiap-tiap bahagian dalam bangunan itu mengukuhkan bahagian-bahagian yang lain`
( Hadis riwayat Al Bukhri dan Muslim )

`Seseorang tidak boleh dianggap beriman sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana is mengasihi dirinya sendiri`
( Hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim )

SALING BEKERJASAMA ATAU BANTU-MEMBANTU

Setiap peserta insuran Islam juga bersetuju untuk bekerjasama antara satu sama lain. Aspek ini amat dituntut oleh Islam demi menyuburkan ketaqwaan umat Islam.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Maidah ayat 2 yang bermaksud :

2. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syi'ar-syi'ar Allah[1], dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan haram[2], jangan (mengganggu) binatang-binatang had-ya[3], dan binatang-binatang qalaa-id[4], dan jangan (pula) mengganggu orang-orang yang mengunjungi Baitullah sedang mereka mencari kurnia dan keredhaan dari Tuhannya[5] dan apabila kamu Telah menyelesaikan ibadah haji, Maka bolehlah berburu. dan janganlah sekali-kali kebencian(mu) kepada sesuatu kaum Karena mereka menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam, mendorongmu berbuat aniaya (kepada mereka). dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. dan bertakwalah kamu kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.

[1] Syi'ar Allah ialah: segala amalan yang dilakukan dalam rangka ibadat haji dan tempat-tempat mengerjakannya.

[2] maksudnya antara lain ialah: bulan Haram (bulan Zulkaidah, Zulhijjah, Muharram dan Rajab), tanah Haram (Mekah) dan Ihram., maksudnya ialah: dilarang melakukan peperangan di bulan-bulan itu.

[3] ialah: binatang (unta, lembu, kambing, biri-biri) yang dibawa ke ka'bah untuk mendekatkan diri kepada Allah, disembelih ditanah Haram dan dagingnya dihadiahkan kepada fakir miskin dalam rangka ibadat haji.

[4] ialah: binatang had-ya yang diberi kalung, supaya diketahui orang bahwa binatang itu Telah diperuntukkan untuk dibawa ke Ka'bah.

[5] dimaksud dengan karunia ialah: keuntungan yang diberikan Allah dalam perniagaan. keredhaan dari Allah ialah: pahala amalan haji.

Maksud "Dan hendaklah kamu tolong menolong diatas perkara kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong diatas perkara dosa dan permusuhan" merupakan bukti utama betapa sikap bantu membantu merupakan salah satu akhlak mahmudah (terpuji).


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

`Sesiapa yang memenuhi hajat saudaranya , Allah SWT akan memenuhi hajatnya`
( Hadis riwayat Al Bukhari, Muslim dan Abu Daud )



`Allah SWT sentiasa menolong hamba selagi hamba itu menolong saudaranya`
( Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud )

SALING LINDUNG-MELINDUNGI

Para peserta rancangan insurans Islam juga bersetuju untuk saling lindung-melindungi antara satu sama lain dari sebarang kesusahan, bencana dan sebagainya. Sehubungan itu Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

`Demi diriku yang dalam kekuasan Allah SWT bahawa sesiapapun tidak masuk syurga kalau tidak memberi perlindungan jirannya yang terhimpit`.
( Hadis riwayat Ahmad )

`Tidak dikira beriman seseorang itu, kalau ia tidur nyenyak dengan perut kenyang sedangkan jirannya meratap kelaparan`
( Hadis riwayat Al Bazaar )

Untuk merialisasikan prinsip ini , penubuhan insurans Takaful yang berdasarkan syariat Islam adalah tepat sekali. Sehubungan itu , umat Islam mempunyai alternatif untuk mempunyai skim jaminan yang suci dari kemurkaan Allah. timbang-timbangkan lah... wallahu `aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan